Dolazi li do promjene u kršćanskim tradicijama? Dolazi li do ukrštavanja patrijarhata i matrijarhata ili se lome koplja?

Skupina teologinja iz katoličko-protestantskog svijeta učinile su iskorak u biblijskom osmišljavanju pisane riječi te su, zajedno s 18 drugih teologinja iz niza zemalja i kršćanskih denominacija, udružile snage u pisanju „Ženske Biblije“.

Lauriane Savoy, jedna je od dviju profesorica teologije iz Ženeve koja je zajedno s  Elisabeth Parmentier, idejna začetnica objavljene knjige “Une Bible des Femmes” (Ženska Biblija).

Činjenica je kako to nije prvi pokušaj dostojanstvenijeg tumačenja Biblije prema ženama, jer je još  1898. američka sufražetkinja Elizabeth Cady Stanton zajedno s 26 drugih žena izradila nacrt “Ženske Biblije” s ciljem mijenjanja dotadašnjeg ustaljenog stava kako se žena mora pokoravati mužu.

Autorice “Ženske Biblije” nastoje uvodno naglasiti kako se time želi utjecati na promjene u kršćanskoj tradiciji, posebno na patrijarhalne interpretacije koje dopuštaju razna ograničenja ženama.

Jedna od teza koju iznosi Savoy je da je npr. Marija Magdalena, s jedne strane, ženski lik koji se najviše pojavljuje u Evanđelju, ali s druge strane, ima nepošten tretman u mnogim interpretacijama Biblije.

Posebno je naglasila kako je Marija Magdalena bila uz Isusa, uključujući i kada je umirao na križu, dok su se njegovi učenici toga bojali te kako je ona bila prva na njegovu grobu i otkrila uskrsnuće. Iako je ona jedna od ključnih likova, najčešće se opisuje kao prostitutka, naglasila je Savoy.

Savoy i Parmentier ističu kako je  potrebno i pojedine biblijske tekstove stavljati u povijesni kontekst te navode primjer pisama koja je upućivao apostol Pavle prvim kršćanskim zajednicama.

Parmentier ukazuje na Evanđelje po Luki, u kojem Isus posjećuje dvije sestre, Martu i Mariju. “Ondje se kaže da se Marta pobrinula za ‘službu’, što se tumači tako da je poslužila hranu, ali grčka riječ ‘diakonia’ može imati i druga značenja, te može, na primjer, značiti da je bila đakonica”, kazala je Parmentier.

Autorice posebno smatraju kako je njihov rad koristan alat u doba pokreta #MeToo, koji je svojim djelovanjem usmjeren na razotkrivanje seksualnih zlostavljanja diljem raznih kultura i u raznim industrijama.

S jedne strane, dok mnogi  feministički pokreti pozivaju na odbacivanje Biblije, kršćanstva i religije općenito, ova skupina teologinja tvrdi da, ako se tekstove tumači  pravilno, Sveto pismo može biti oruđe za promociju emancipacije žena. 

(za pev.com.hr pripremio Robert Bogešić)