U povodu Dana Reformacije, 31. listopada, u organizaciji Biblijskog instituta Zagreb održano je 30. listopada 2025. godine u učionici Instituta predavanje „Balthasar Hubmaier – reformator bez kompromisa“ na kojem su sudjelovali Nino Brozinčević, mag. hist. i dr. sc. Danijel Časni.
Ervin Budiselić, ravnatelj Biblijskog instituta Zagreb je u uvodnim riječima naglasio, između ostalog, kako postoje tri razloga zašto je dobro proučavati povijest. Kao prvi razlog naveo je kako je dobro znati zašto nam je danas tako što ćemo proučavati kako je bilo jučer. Kao drugi razlog je taj što Bog radi kroz nesavršene ljude u ovom svijetu te kao treći razlog je istaknuo kako proučavanje povijesti nas uči da smo svi prolazni te da danas živimo mudro.
U prvom dijelu predavanja Nino Brozinčević je govorio o biografiji Balthasara Hubmaiera, koji je rođen u Fridbergu 1480. Nakon završetka studija teologije u Freiburgu stupio je u kontakt s Johanom Eckom, Erazmus Rotterdamskim, Martinom Lutherom, koji su imali određeni utjecaj naHubmaiera.
Nakon što je 1525. godine stupio u kontakt u Zurichu s Švicarskom braćom pristupa anabatistima te je bio jedan od najpoznatijih i najcjenjenijih anabaptističkih teologa Reformacije, istaknuo je Brozinčević.
Hubmaier je dana 10. ožujka 1528., nakon što je uhićen i odveden u Beč, u dvorac Gratzenstein, odveden na javni trg i pogubljen spaljivanjem, dok je njegova žena Elizabeth, tri dana nakon pogubljenja, s kamenom vezanim oko vrata, bačena je u rijeku Dunav, kazao je Brozinčević.
U drugom dijelu predavanja dr. sc. Danijel Časni je govorio o 18 teza Balthasara Hubmaiera koje govore o kršćanskom životu i od čega se on sastoji. Prema riječima dr. Časnog, Hubmaier je čitavo vrijeme djelovanja bio otvoren za dijalog i toleranciju te je sva pitanja i eventualne nesuglasice želi rješavati dijalogom.
Hubmaierova djela karakteristična su po tome što su sva temeljena na Bibliji. U travnju 1524. je Hubmaier organizirao raspravu u Waldshutu, a tom je prilikom predstavio svoje prvo djelo pod nazivom Achtzehn schluß rede so betreffende ein gantz Cristlich leben, waran es gelegen ist. U njemu se u osamnaest članaka govori o cjelokupnom kršćanskom životu. Teze prikazuju Hubmaierovu teologiju, osnove njegove ekleziologije i pastoralne prakse, naglasio je dr. Časni.
Hubmaier završava teze poznatim izrazom: Die warhet ist untӧdlich. Ovaj bi se izraz mogao trojako prevesti. Kao istina je besmrtna, istina je nevidljiva ili istina je neuništiva. Za ispravno tumačenje ove Hubmaierove izreke, potrebno je uzeti u obzir sva tri značenja. Hubmaier je nakon objave svojih teza, odmah krenuo u njihovu primjenu, istaknuo je dr. Časni, dodajući kako je Balthasar Hubmaier bio vodeći intelektualac na početku anabaptističkog pokreta te je dao velik doprinos razvoju toga krila reformacije. Današnje crkve reformacijske baštine nastale su na zasadama ranog anabaptizma, a uključene su u evanđeoski pokret koji čine najbrže rastuće kršćanske crkve u svijetu.
Hubmaierova poznata izreka bila je: Istina je besmrtna. 5 Ta istina jest sam Krist. Isus je istina, put i život. Za tu istinu je Hubmaier živio, za nju je umro, ali po njoj ima i besmrtni, vječni život sa svojim spasiteljem kojega je slijedio do smrti. Njegovih 18 teza već gotovo pola tisućljeća stoje poput smjerokaza za kršćane širom svijeta. Lit
Robert Bogešić







