Da svi budu jedno kao što si ti, Oče, u meni, i ja u tebi, neka i oni u nama budu... (Iv 17,21)

Uz obljetnicu rođenja Dietricha Bonhoeffera

Dietrich Bonhoeffer (1906.-1945.), bio je njemački luteranski teolog čiji život i misli imaju sve veći utjecaj na kršćansku Crkvu otkako su ga nacisti pogubili. Bonhoeffer je rođen 4. veljače 1906. u Breslauu u Njemačkoj. Nakon škole upisao se kao student na Sveučilištu u Berlinu, gradu u kojemu je obitelj živjela i na čijem se sveučilištu okupilo mnoštvo briljantnih mislilaca.

Od 1930. do 1931. studirao je u New Yorku, na Union Theological Seminary, i redovito je pohađao službe u Abesinskoj baptističkoj crkvi. I ovdje ga je sve više privlačio ekumenizam.

Godine 1933. Adolf Hitler, vođa nacističke stranke, postao je kancelar, a potom i diktator Njemačke. Bonhoeffer je nacizam vidio kao idolopokloničku protureligiju i opasnost za kršćanstvo. Postao je aktivni sudionik spora koji je izbio u njemačkoj luteranskoj crkvi pod državnom kontrolom između onih koji su simpatizirali nacizam i onih koji su osjećali da nova politika ugrožava cjelovitost crkve.

Kad je Hitler imenovao vlastitog biskupa i proglasio da pastori židovskog podrijetla više ne mogu služiti u crkvi, Bonhoeffer i drugi napustili su crkvu u znak protesta. Osnovali su Ispovijedajuću crkvu koja je ubrzo postala središte njemačkog protestantskog otpora nacističkom režimu. Bonhoeffer je bio vodeći glasnogovornik nove crkve. Godine 1935. imenovan je da organizira i vodi podzemno sjemenište za Ispovijedajuću crkvu na Baltičkom moru u Finkenwaldu u regiji Pomeranije. Gestapo ga je zatvorio u listopadu 1937.

Nakon početka Drugog svjetskog rata Bonhoeffer se pridružio političkom otporu Hitleru. Za Bonhoeffera, pravo sljedbeništvo je zahtijevalo politički otpor protiv ove zločinačke države. Bio je sve više upleten u rad skupina koje su se zalagale za svrgavanje vlade. Bonhoefferu je pravo sljedbeništvo sada zahtijevalo politički otpor protiv ove zločinačke države.

U ožujku 1943. Bonhoeffer je uhićen i zatvoren u Berlinu. U srpnju 1944. pokušan je atentat na Hitlera. Stotine političkih zatvorenika su nakon toga pogubljeni. Bonhoeffer je na kraju pogubljen vješanjem u nacističkom koncentracijskom logoru Flossenbürg 9. travnja 1945. samo nekoliko dana prije kraja rata.

Bonhoeffer je važan zbog svog čvrstog uvjerenja o potrebi reinterpretacije kršćanstva za moderni sekularni svijet. Skidanje “religije”, u smislu onostranosti i zaokupljenosti osobnim spasenjem, sugerirao je Bonhoeffer, zapravo će osloboditi kršćanstvo za njegovu autentičnu ovozemaljskost u skladu s njegovim židovskim korijenima. Dietrich Bonhoeffer smatrao je da religija nije apstrakcija, već način života. Njegovo je mišljenje bilo da se Božji čovjek mora brinuti za sva svoja bližnja ljudska bića i pružiti im podršku kad su u potrebi.

Bonhoeffer je poticao na suobličenje s oblikom Isusa kao sluge patnika u potpunom predanju sebe drugima. Napisao je da bi se crkva trebala odreći svojih naslijeđenih privilegija kako bi oslobodila kršćane da “sudjeluju u Božjim patnjama u svijetu” po uzoru na Isusa, “čovjeka za druge”.

(Više možete pročitati na https://followingjesus.org/dietrich-bonhoeffer/)

Ostale teme

Vijesti

Kritičko izdanje klasičnih reformacijskih tekstova na hrvatskom

Vijesti

Odnos kršćana prema Židovima i Izraelu

Vijesti

EPC Stijena spasenja: Večer zahvale

Vijesti

Dan sjećanja na žrtvu Vukovara

Vijesti

Predstavljanje Sveučilišnog centra za protestantsku teologiju Matija Vlačić Ilirik na 29. Smotri Sveučilišta u Zagrebu

Vijesti

Promocija knjige „Dvojba: Učeništvo – da ili ne?“, Dennis Allen